logo F1online.sk

Predajom základne McLaren neutrpí, naopak, môže rásť

McLaren Technology Centre, Woking
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl15. 9. 2020

Fanúšikov McLarenu zrejme na prvé počutie poriadne vyľakala správa o predaji ikonickej tímovej základe „McLaren Technology Centre“, ktorá bola postavená v roku 2003. Zak Brown priaznivcov okamžite upokojil a zdôraznil, že britská stajňa pokračuje v pláne vrátiť sa na čelo.

McLaren síce športovo rastie, no pandémia ho vcelku výrazne postihla. Musel prepustiť časť zamestnancov a na jar si pomohol pôžičkou od Národnej banky Bahrajnu na 150 miliónov libier. Na prvý pohľad prekvapujúco, no po vysvetlení pochopiteľne vyznieva správa o predaji základne vo Wokingu.

Predaj základne nijako neovplyvní naše fungovanie v F1,“ zdôraznil šéf tímu Andreas Seidl. Podrobnosti pridal výkonný riaditeľ Zak Brown. „Zrealizujeme klasický spätný lízing. Väčšina firiem vo svete v skutočnosti nevlastní nehnuteľnosti, kde pôsobí. Na túto budovu máme naviazanú veľkú hotovosť, čo nie je práve efektívne využite zdrojov, zvlášť pokiaľ chceme do budúcna investovať.”

Plán McLarenu je teda nasledovný – predá svoju základňu vo Wokingu, za ktorú môže okamžite zinkasovať až 200 miliónov libier. Naďalej v nej bude pôsobiť a túto sumu bude spätne splácať novému majiteľovi základne. „Základňu predáme a dohodneme sa na veľmi dlhom lízingu. Financie, ktoré predajom získame, využijeme na náš rast. Je to pomerne jednoduchá finančná operácia. Snažíme sa investovať v správnych oblastiach a držať si finančné zdravie. V súčasnosti sme na tom z pohľadu finančných tokov dobre.“

Ak sa plán so spätným lízingom podarí, získa britský tím 200 miliónov libier, ktorý môže využiť na to, po čom už dlhodobo túži – návrat na pozície, kam historicky patrí. „Máme priestor na to, aby sme prijali dobré rozhodnutie. Myslím si, že spätný lízing továrne takým rozhodnutím je. Ročne budeme platiť nájom, no peniaze, ktoré za predaj získame, môžeme správnymi rozhodnutiami aj znásobiť. Je to správne rozhodnutie, ku ktorému sa uchýlilo veľa svetových firiem,“ vyhlásil Zak Brown, ktorý upokojil fanúšikov, ktorí naďalej veria, že niečo, čo dosiahol McLaren v Monze, bude v budúcnosti pravidlom. „Máme pred sebou dobrý päťročný plán, ktorý sa spája aj s novou Concordskou dohodou. Som si istý, že máme zdroje a ľudí na správnom mieste, aby sme dosiahli to, po čom všetci túžime. Chceme sa vrátiť na čelo.“

V každom prípade, McLaren je na dobrej ceste. Je tretí v Pohári konštruktérov, pričom po deviatich pretekoch má na konte 106 bodov. Pre porovnanie, pred rokom ich mal v rovnakej fáze sezóny na konte len 52. Aj keď sa britský tím bude snažiť dosiahnuť najlepšie celkové tímové umiestnenie od roku 2012, musí myslieť aj na budúcnosť. Budúci rok po prechode na motory Mercedes, ktorý je nutné zvládnuť s vývojovými obmedzeniami, ešte možno nebude úplne ľahký, no chvíle McLarenu by mohli prísť v roku 2022, keď vstúpia do hry nové pravidlá.

Myslím si, že posun nových pravidiel na rok 2022 nám vyhovuje. A to z dvoch dôvodov. Po prvé budeme autá na rok 2022 vyvíjať pod rozpočtovým stropom. Po druhé, v budúcom roku sa budeme učiť ako pracovať s motormi Mercedes, podobne ako sme sa učili s Renaultom v prvom roku. Budeme jediný tím, ktorý bude meniť dodávateľa motorov. A budeme vyvíjať auto na rok 2022 s rovnakým rozpočtom ako ostatní. Budeme súťažiť s podobnými zdrojmi, takže môže platiť stará dobrá fráza – nech najlepší vyhrá,“ myslí si Zak Brown, ktorý verí, že nové pravidlá prinesú radosť aj fanúšikom. „Oni budú skutočnými víťazmi, pretože ak teraz bojujú o víťazstvo dva tímy, a od roku 2022 to možno bude päť či šesť tímov, ktoré budú môcť vyhrať, tak to bude oveľa vzrušujúcejšia a atraktívnejšia Formula 1.“

V McLarene sa tešia aj na príchod Daniela Ricciarda, ktorý môže vytvoriť parádnu dvojicu s talentovaným Landom Norrisom. „Veľký podiel na Danielovom príchode má pôsobenie Andreasa Seidla. Myslím si, že aj kvôli nemu sa takto rozhodol a v budúcom roku sa k nám pripojí,“ uzavrel výkonný riaditeľ McLarenu.