logo F1online.sk

Bottas vinu odmieta: Za tú nehodu si môžu sami

Valtteri Bottas za safety carom
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala13. 9. 2020

Nie často sa stáva, že by ešte pred reštartom pretekov jazdci kolidovali, a ešte menej často, aby vypadli hneď štyria. Veľká cena Toskánska však napísala aj takýto príbeh. Valtteri Bottas, ktorému bola spočiatku pripisovaná aspoň čiastočná vina za to, že ku nehode došlo, odmieta akýkoľvek podiel.

Svetlá na bezpečnostnom vozidle zhasli prekvapivo neskoro. Líder mal tak oveľa menej času rozhodnúť sa, čo počas reštartu spraví. Valtteri Bottas si nakoniec vybral stratégiu vyčkávania do poslednej chvíle. Vedel totiž, že čím skôr vyrazí, tým dlhšie budú ostatní v jeho zákryte.

Pole sa však mierne roztrhalo a vzadu vznikla medzera. Keď sa ju zrazu George Russell pokúsil stiahnuť, piloti za ním sa naňho okamžite chceli dotiahnuť. Zmätok mohla spôsobiť aj zelená vlajka, ktorá sa zobrazila na svetelných paneloch. Problém nastal v momente, keď Russell spomalil — jazdci o niekoľko pozícií za ním to nečakali, niektorí ani nevideli, a zrodila sa nehoda.

Valtteri Bottas má čisté svedomie, vysvetlil po pretekoch: “Máme povolené pretekať až od kontrolnej čiary, čo už platí nejaký ten piatok. Myslím, že len tento rok padlo rozhodnutie, že bezpečnostné vozidlo zhasne svetlá až pomerne neskoro, takže si nemôžete nechať odstup.”

“Samozrejme, že keď ste na čele, tak chcete maximalizovať svoje šance. Ja za to nenesiem žiadnu vinu. Každý sa na to môže pozerať ako chce. Ja som udržiaval konštantnú rýchlosť, až kým som na to nešliapol. Áno, bolo to neskoro, ale pretekáme až od čiary, nie pred ňou,” pripomenul 31-ročný Fín. “Chlapci vzadu, ktorí kvôli tomu mali nehodu, by sa mali pozrieť do zrkadla. Nemá zmysel nariekať.”

Liberty Media sa neustále snaží spestriť preteky a v tejto nie zrovna najvzrušujúcejšej sezóne sa možno uchyľuje aj ku krokom, ktoré niektorí jazdci môžu považovať za nebezpečné. Jedným z nich majú byť podľa Bottasa aj reštarty.

V minulosti sme boli svedkami toho, že svetlá na safety care zhasli pomerne skoro. Od toho momentu líder mohol spomaliť a nechať si odstup. Odhadol súperov a vo chvíli, keď mu to najviac vyhovovalo, šliapol na plyn — aby ho na cieľovej rovinke nik nepredbehol. Teraz ale Bottas nemal možnosť nechať si dostatočný odstup a preto zvolil alternatívnu stratégiu.

“Myslím si, že FIA alebo FOM — ktokoľvek to rozhoduje o bezpečnostnom vozidle —, sa snažia zlepšiť šou tým, že svetlá zhasnú neskôr. Nemôžete si nechať odstup a potom na to dupnúť v zákrute pred cieľovou rovinkou. Možno je čas sa zamyslieť nad tým, či je to správne a bezpečné,” dodal.