Pérez sa vrátil do pretekov so stratou 26 kôl. Red Bull využil dieru v pravidlách
Ktovie, či sa Sergiovi Pérezovi v nedeľu bude chcieť vôbec niečo oslavovať. Pred pretekmi chcel prispieť k japonskému double Red Bullu, nakoniec z toho bolo úplne iné double. Nadnesene povedané, pilot Red Bullu v Suzuke zaznamenal dvojité vypadnutie, pričom sa postaral o poriadne kurióznu situáciu.
Sergio Pérez jazdil s poškodeným monopostom hneď od štartu pretekov, keď došlo ku kontaktu medzi ním a Lewisom Hamiltonom. Mechanici Red Bullu boli nútení vytiahnuť nové krídlo pre monopost s číslom 11, no okolnosti hrali v jeho prospech. Na trati bol totiž safety car, a tak nestratil priveľa času.
“Už od štartu som sa šmýkal. Teploty pneumatík dosť poklesli a prerátal som sa. Nemal som žiadnu priľnavosť,” objasňoval dôvody kolízie Sergio Pérez. “Keď som sa dostal do prvej zákruty, ocitol som sa vo zveráku medzi Sainzom a Hamiltonom.”
“Mal som poškodené auto. V rýchlych zákrutách sa s ním jazdilo ťažko, tak som sa pokúsil predbehnúť Magnussena v pomalej zákrute, ale nemal som tam žiadne miesto a trafil som ho. Bola to moja chyba,” pripustil v mixzóne.
Výmena nosa na poškodenom Red Bulle však neodstránila všetky problémy. Vo vysielačke sme počuli, že s autom nie je všetko v poriadku, a tak po dvanástich kolách pretekov dostal príkaz odstúpiť. Tým sa však jeho nedeľa neskončila.
Pérez sa ešte skôr prerátal na vjazde do boxov. Pred čiarou safety caru predbehol jedného zo svojich súperov, čím porušil literu pravidiel a dostal päťsekundový trest.
Mexičan bol pripravený hodiť za hlavu nevydarenú nedeľu, ktorej nasadila korunu kolízia s Kevinom Magnussenom v jedenástej zákrute, keď dostal aj druhú päťsekundovú penalizáciu za spôsobenie nehody. Tú mu však komisári pripísali až vo chvíli, keď už bol v opatere mechanikov.
Tým sa to však naozaj neskončilo. Na prekvapenie všetkých sa po pár kolách Pérez obliekol a vrátil do kokpitu. Spolu s Red Bullom poukázali na absurdnú dieru v pravidlách. Vedenie červených býkov komunikovalo s FIA a zistilo, že ak si Pérez odpyká trest ešte v nedeľu, neprenesie si ho do Kataru.
V článku 54.3 Športových pravidiel sa píše: “Ak je jazdcovi udelená niektorá zo štyroch penalizácií (päťsekundový/desaťsekundový trest, prejazd boxami alebo 10 sekúnd STOP/GO, pozn. red.), no jazdec si tento trest nemôže odpykať v dôsledku vypadnutia v šprinte či v pretekoch, komisári môžu jazdcovi udeliť penalizáciu v podobe straty pozícií na ďalších pretekoch.”
Boxový múrik dlho vyčkával na príhodnú chvíľu. Nechcel totiž riskovať, že Pérezova krátka promenáda bude mať nejaký dopad na preteky Maxa Verstappena v prípade, že na trať vyjde safety car. Keď však už Holanďan absolvoval svoj posledný pitstop, mechanici mali voľno a mohli sa venovať aj rýchlikovi z Guadalajary.
“Vyšli sme na trať, aby sme si odpykali trest. Pre mňa to nebol veľmi dobrý deň, ale dnešok patrí tímu, ktorý vyhral konštruktérsky titul,” doplnil Pérez.
Slovo “odpykať” znie v Pérezovom kontexte trochu komicky, keďže ho v skutočnosti absolútne nič nestál, no čisto z hľadiska pravidiel je použité správne. Pilot zastavil v boxoch, päť sekúnd počkal a následne smel pokračovať.
Keby nehoda dopadla o čosi horšie a Sergiovi Pérezovi by sa tak poškodil monopost, že by už nemohol pokračovať, trestu by sa nevyhol. Je teda správne, ak efekt jeho penalizácie závisí od toho, ako veľmi si poškodil vlastné auto a nie od toho, aký závažný bol jeho priestupok? V tomto prípade navyše nemal reálnu snahu pokračovať v pretekoch, takže akýkoľvek časový trest je bezpredmetný. Z garáže vyšiel len a len z tohto jediného dôvodu.
Toto je téma, ktorá sa pravdepodobne bude rozoberať na ďalšom jazdeckom brífingu.