logo F1online.skF1online.sk

Chcete dohnať Red Bull? Potrebujete dlhšie šasi a nové prevodovky, píše AMuS

Max Verstappen
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 9. 2023

Ako bojovať proti viacúčelovej zbrani menom Red Bull RB19? Tento monopost nielenže v tomto roku nenašiel premožiteľa, ale neukázal žiadnu zásadnejšiu slabinu. Na rozdiel od súperov je tento stroj konkurencieschopný na všetkých typoch okruhov, vo všetkých typoch zákrut a za každých podmienok. Ak sa mu chcete vyrovnať, nestačí sa zamyslieť nad jedným aspektom vášho monopostu, ale musíte preskúmať úplne všetko.

Má Red Bull RB19 jednu vlastnosť, ktorá je kľúčom k jeho úspechu? Na túto otázku dnes už poznáme odpoveď. Nie, Adrian Newey nenašiel žiadny kúzelný trik, jednoducho postavil monopost, ktorý je dokonalo vyvážený a funkčný za každých podmienok. Toto auto je stabilné, aerodynamicky efektívne, dobre vyvážené od nájazdu do zákruty až po výjazd, podobne je na tom na brzdách a pri trakcii. O práci s pneumatikami a efekte DRS ani nemusíme hovoriť.

Veľmi podobne začal svoju reportáž nemecký magazín Auto Motor und Sport. Dnes je nám už pomerne jasné, že prevaha Red Bullu vyviera z celkového konceptu, nie z niekoľkých menších trikov. Čo ďalej?

„Konkurenti skúmali RB19 zo všetkých uhlov, študovali fotografie a skúmali rozmery,“ napísal reportér Auto Motor und Sportu Michael Schmidt. Je však kopírovanie cesta? Urobili to už viacerí, ale podľa ľudí z Mercedesu, na ktorých sa nemecký magazín odvoláva, osciluje strata naďalej medzi tromi až siedmimi desatinami. „V Red Bulle preto musí byť ešte niečo, čo ho odlišuje od všetkých ostatných.“

„Pri štúdiu spodku monopostu si prenasledovatelia všimli, že architektúra zázračného auta sa líši od ostatných. Šasi je dlhšie, prevodovka kratšia a predné kolesá sú vo vzťahu k osi prednej nápravy mierne posunuté dopredu,“ píše Auto Motor und Sport.

„Pri pohľade na šasi spredu si môžete všimnúť, že na spodnej strane je užšie než na vrchnej. Pravidlá pritom určujú len jeho objem. Zúženie a predĺženie vnútorného obalu šasi umožnilo Red Bullu umiestniť riadiace jednotky a niektoré chladiče hlbšie a v blízkosti podlahy, vďaka čomu je možné výraznejšie podrezať bočnice a tým umožniť aj lepšie prúdenie vzduchu v oblasti podlahy,“ vysvetlil nemecký magazín.

Užšia prevodovka zvýši účinnosť difúzora

Tým to však nekončí. Toto je len jedna časť hádanky. Auto musí fungovať dokonalo ako celok, teda od predného krídla po difúzor. Adrian Newey preto musel myšlienkam z centrálnej časti monopostu prispôsobiť aj jeho zadnú časť. Práve oblasť zadného krídla a difúzora pútala v tejto sezóne veľkú pozornosť vzhľadom na záhadné „kúzelné DRS“ Red Bullu.

„Maximálny rázvor je pravidlami stanovený na 3600 milimetrov, takže aby Red Bull splnil túto požiadavku, bolo nevyhnutné ušetriť na prevodovke. Skriňa prevodovky je úzka aj na spodnej strane, čo umožnilo vytvoriť viac priestoru v oblasti difúzora. Geometria zadnej nápravy je upravená tak, aby vzduch, ktorý naráža na podlahu od bočníc, bol čo najmenej rušený,“ vysvetľuje AMuS.

„S takouto architektúrou má Red Bull viac priestoru pri usmerňovaní vzduchu do miest, kde to považuje za potrebné. Mercedes zistil, že aj so zvýšením okrajov podlahy o pätnásť milimetrov, ako to vyžadujú pravidlá, dokázal Red Bull znížiť svetlú výšku presne o túto hodnotu, pričom ich vlastné auto je v porovnaní s rokom 2022 o pätnásť milimetrov vyššie. Tým sa pripravujete o prítlak.“

„V roku 2024 bude mnoho tímov nasledovať cestu Red Bullu. Technický riaditeľ Ferrari Enrico Cardile už verejne potvrdil, že na budúcu sezónu pripravujú nové šasi a novú prevodovku. Satelitný tím Haas ho bude nasledovať. Mercedes, Williams a Alfa Romeo takisto pripravujú nové šasi, kým šéf McLarenu Andrea Stella to povedal opatrne: ‚Po dvoch rokoch s týmito autami sme zistili, že v niektorých oblastiach môžeme získať viac. Vykonáme úpravy‘,“ uzatvára svoju rozpravu nemecký magazín.

Nuž, sú to nemalé kúzla, ale položme si otázku, ktorú vo filme Pelíšky vyslovil Bolek Polívka: „A bude to stačit, myslíš?“ Pri pohľade na predchádzajúce riadky je zrejmé, že minimálne v niektorých oblastiach má Red Bull pred konkurenciou náskok rok. Súperi však budú teraz potrebné desatiny nachádzať zrejme o niečo ľahšie ako šampióni.

Súvisiace články

Diskusia