logo F1online.sk

Prečo zahraniční inžinieri odmietajú Ferrari? Vyprevadenie Allisona zanechalo na tíme biľag

James Allison
© Sam Bloxham
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 8. 2023

Keď v zime tohto roku prevzal vedenie nad Ferrari Frédéric Vasseur, spustil agresívny náborový proces, ktorý Scuderii nebol dlhé roky vlastný. Mattia Binotto sa sústredil na zachovanie stability a nechcel príliš zasahovať do štruktúry tímu, kým jeho predchodca Maurizio Arrivabene sa sústredil skôr na vyhadzovanie ľudí. Za jeho pôsobenia došlo aj k veľmi nepríjemnému rozchodu s vtedajším technickým riaditeľom Jamesom Allisonom.

Na Arrivabeneho často spomínajú fanúšikovia Ferrari so spomienkovým optimizmom. Netreba však zabúdať, že za jeho „bačovania“ prišiel tím o Jamesa Allisona, ktorý sa následne zásadnou mierou podieľal na úspechoch Mercedesu v rokoch 2017 až 2020.

Jeho odchod z Ferrari má vraj na tím dodnes veľký vplyv a Arrivabeneho veľmi necitlivý prístup je vraj jedným z hlavných dôvodov, prečo zahraniční inžinieri odmietajú prísť do Maranella, aspoň to tvrdí renomovaný taliansky novinár Leo Turrini.

„Niekoľko zahraničných inžinierov váhalo pri ponukách Ferrari, pretože poznajú nedávnu históriu Scuderie. Allisonov príbeh je za kanálom La Manche dodnes pre bývalých šéfov Marchionneho a Arrivabeneho veľký biľag,“ napísal Turrini vo svojom blogu.

„Allison pracoval pre Ferrari, potom odišiel, ale neskôr sa vrátil (najprv v rokoch 2000 až 2005, potom v rokoch 2013 až 2016, pozn. red.) a všetci si ho veľmi vážili.“

„Keď sa v roku 2016 vracal z Veľkej ceny Austrálie v Melbourne, zastihla ho správa, že jeho manželka náhle zomrela. Ako otec troch detí dostal James na vlastnú žiadosť povolenie pracovať nejakú dobu z domu v Anglicku,“ pokračuje Turrini.

„Vettelov a Räikkönenov monopost však nebol vôbec konkurencieschopný. Marchionne znervóznel a žiadal Allisona, aby sa vrátil do továrne, ale ten chcel o trochu viac času, čomu vedenie tímu nebolo ochotné vyhovieť,“ spomína Turrini na najťažšie obdobie v živote súčasného technického riaditeľa Mercedesu.

„Zvyšok príbehu a jeho neskorší prestup do Mercedesu sú pomerne dobre známe. Je to smutný príbeh a pri spätnom pohľade to môžeme označiť za obrovskú chybu Ferrari. Samotnému Binottovi (Jamsovmu nástupcovi na poste technického riaditeľa stajne, pozn. red.) nebola kauza okolo Allisona vôbec cudzia. Moja prvá otázka na jeho adresu by bola, či cíti nejakú zodpovednosť, že za štyri roky pod jeho vedením vyhralo Ferrari, ak si dobre spomínam, sedem veľkých cien,“ dodal Turrini.