logo F1online.sk

Je ohrozená budúcnosť Renaultu vo Formule 1?

Esteban Ocon
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2023

Trochu nečakane je hlavnou témou počas letnej prestávky tím Alpine. Nie je to len o ďalšom zemetrasení vo vedení stajne, ale aj o motore Renault. Francúzi sa v súčasnosti pokúšajú vybojovať u FIA právo dorovnať výkon svojej pohonnej jednotky s konkurenciou, čo by Alpinu nepochybne veľmi pomohlo. Bude na tejto otázke stáť a padať osud celej stajne?

Mercedes a Ferrari vyslovili okamžitý nesúhlas s tým, aby sa Renaultu pomáhalo. Francúzska automobilka a jej účasť vo Formule 1 sa však postupne dostáva na šikmú plochu a vyvstáva otázka, či sa Renaultu vôbec oplatí zotrvať, keď má minimálne najbližšie tri roky robiť len štatistu?

Niektoré zaujímavé skutočnosti a správy naznačujú, že miesto personálnych zmien v Alpine by sme sa mali venovať skôr otázke úplného zotrvania Renaultu vo Formule 1. Francúzi skrátka nemajú šancu v rokoch 2023, 2024 a 2025 dohnať konkurenciu, potenciálneho spojenca v podobe Michaela Andrettiho súperi vytrvalo blokujú a automobilka už predala 24-percentný podiel v pretekárskom tíme do rúk nových investorov.

Tím Michaela Andrettiho s podporou automobilky General Motors avizoval, že majú predbežnú dohodu s Renaultom o odoberaní ich pohonných jednotiek a vlastne všetkých komponentov, ktoré pravidlá umožňujú získavať z tretích strán. Pre francúzsky tím by to bol obrovský prínos, keďže takto by mohli získavať dvojnásobok dát a podporiť tým vlastný vývoj.

Andretti preto má s francúzskou stajňou a automobilkou dobré kontakty a podľa niektorých zdrojov by ich mohol pretaviť na zisk kontrolného podielu v stajni. V ostatných dňoch o tom písalo Associated Press aj Sports Illustrated.

„Prevzatie tandemom Andretti-Cadillac sa zdá byť atraktívnou alternatívou. Dá im to možnosť postaviť si vlastné šasi, čo je pri ich súčasných možnostiach nedosiahnuteľné, ale motor budú naďalej odoberať od Renaultu napriek tomu, že je najmenej výkonný v celom štartovom poli,“ uviedol Sports Illustrated.

S touto myšlienkou sa pohráva aj nemecká televízia Sport1, lepšie povedané, pohráva sa s myšlienkou úplného odchodu Renaultu z Formuly 1. Na zasadnutí Komisie F1 v Spa sa totiž rokovalo aj o možnosti vyrovnania pohonných jednotiek, na čo Ferrari a Mercedes zareagovali s nevôľou.

Sport1 však tvrdí: „FIA je pripravená sa tejto téme venovať. Po prvé by Formula 1 vďaka tomu mohla byť vzrušujúcejšia. Po druhé, panujú obavy, že by Renault mohol stratiť záujem o najvyššiu motoristickú triedu. Táto značka je pritom pre Formulu 1 veľmi dôležitá a cenná.“

Bez podpory troch ostatných dodávateľov to však nepôjde. Mercedes a Ferrari vyjadrili nesúhlas, kým Red Bull zvolil opatrnejší prístup. „Aspoň zatiaľ sme v prípade Renault nevyslovili nesúhlas, ale musí byť objektívne preukázané, že rozdiel vo výkonnosti je významný. Musia byť vykonané dôkladné merania, aby sa zaistilo, že zvyšok tímov to neoslabí.“

„Dokážem pochopiť problémy Alpinu. Nie je to len o nedostatočnom výkone pohonnej jednotky. Ak vám chýba výkon, musíte to kompenzovať nastavením a nasadiť menšie krídla, čo však ide na úkor ovládateľnosti monopostu v zákrutách,“ povedal Marko.

Poradca Red Bullu však povedal ešte niečo, čím sa kruh dokonalo uzatvára. Pre Sport1 vyslovil nápad, že by stajňu mohol prevziať Michael Andretti. Povedal to čírou náhodou alebo to má niečo spoločné s nedávnymi špekuláciami? „Andretti by mal kúpiť Alpine. Bolo by to víťazstvo pre všetky strany. Andretti sa konečne dostane do Formuly 1, na rošte zostane desať tímov a Renault zostane v kolotoči,“ povedal Marko, pričom zjavne naráža na to, že francúzska automobilka by zotrvala „len“ ako dodávateľ motorov.