logo F1online.sk

Problémom je motor, šasi aj sebadôvera jazdcov, hovorí bývalý šéf motorárov Renaultu

Pierre Gasly
© Twitter/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2023

Píše sa rok 2023 a tím Formuly 1 Renault sa naďalej topí v problémoch. Platí to v podstate nepretržite od doby, čo sa továrenská stajňa francúzskej automobilky (medzičasom premenovaná na Alpine) vrátila do F1. Aktuálne si v Enstone a Viry-Châtillon prechádzajú ďalším zemetrasením, ktoré je vyvrcholením radu problémov. Pomenovala ich aj jedna z legiend tejto stajne Denis Chevrier.

Mladší fanúšikovia toto meno zrejme nebudú poznať. Každý však vie o úspechoch Fernanda Alonsa s tímom Renault. Vedzte, že víťazné monoposty španielskeho pretekára vtedy poháňali motory postavené Denisom Chevrierom, ktorý v rokoch 2002 až 2007 šéfoval motorovému oddeleniu stajne.

Zdá sa, že to bolo naposledy, čo francúzska automobilka postavila konkurencieschopný motor. Samozrejme, jej úspechy s Red Bullom nemožno opomenúť, ale nie je žiadnym tajomstvom, že Adrian Newey, Christian Horner a Helmut Marko sa v zákulisí prakticky neustále pokúšali dosiahnuť dohodu s Mercedesom.

Chevrier si od roku 2007 užíva dôchodok, ale stále má v Renaulte veľmi dobré kontakty a nemá problém pomenovať skutočné problémy, ktoré stajňu sužujú. Jedným z najväčších je práve pohonná jednotka.

„Vrabce vo Viry mi vyčvirikali, že v tíme dúfali v podstatné zlepšenie pohonnej jednotky po stránke výkonnosti aj spoľahlivosti,“ povedalChevrier.

„Na papieri vyzerá motor slušne, ale problém je, že s ním jazdia len dve autá, takže sa učíte omnoho menej a omnoho pomalšie než ostatní, čo je však len jedna z prekážok,“ dodal francúzsky inžinier.

Problémom nie je jeden človek a problémom nie je len pohonná jednotka. Samozrejme, keby sa Renaultu podarilo vyboxovať na politickej úrovni dorovnanie výkonnosti motorov, veľmi by mu to pomohlo. Nezdá sa však, že súperi sú tomuto kroku naklonení a Renaultu chýba politická sila na jeho dosiahnutie. Vrabce na streche pritom čvirikajú, že Francúzi môžu hroziť aj úplným odchodom z Formuly 1.

Podľa Chevriera to však nie je ani zďaleka jediný problém. „Po stránke šasi autu taktiež chýba výkonnosť v porovnaní s konkurenciou. Nedostatočná rýchlosť vychádza už zo samotnej konštrukcie monopostu. Musíte uznať, že pole je v súčasnej F1 veľmi vyrovnané, ale toto auto sa malo výraznejšie zlepšovať. Ostatným sa to darí,“ pripomína 69-ročný Francúz.

Napokon, ďalším problémom je podľa Chevriera sebadôvera Pierra Gaslyho a Estebana Ocona. „Ako môžete získať sebavedomie, keď ho auto nevzbudzuje? Nie je pre jazdca nič horšie, ako keď je monopost neefektívny, ťažko nastaviteľný alebo nekonzistentný. Je to čosi príšerné,“ povedal.