logo F1online.skF1online.sk

Vasseurovi sa výnimky spod rozpočtového stropu nepozdávajú: Naruší sa tým stabilita

Alex Albon
© Twitter/Williams
Tomáš Masár
Tomáš Masár4. 8. 2023

Infraštruktúra niektorých tímov, špecificky Williamsu, bola pred zavedením rozpočtového stropu nesmierne zastaralá. Keďže sa stajne za aktuálnych podmienok zmôžu ledva na bežné úkony, niet divu, že celku z Grove sa v porovnaní so súpermi zaostalé materiálno-technické zázemie vynoviť nepodarilo. Britské zoskupenie si chce preto vydupať výnimku, vďaka ktorej by „nalialo“ peniaze do vybavenia bez toho, aby sa mu táto čiastka započítala pod rozpočtový strop. Niektorým súperom sa však táto myšlienka veľmi nepozdáva – obzvlášť šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi.

Výnimku, na základe ktorej by sa financie vynaložené na obnovu infraštruktúry nezarátavali pod rozpočtový strop, by rado uplatnilo hneď niekoľko zväčša menších tímov. Na minulotýždňovom zasadnutí komisie F1 však táto iniciatíva neprešla.

Frédéric Vasseur si prijaté rozhodnutie pochvaľuje, pretože sa nazdáva, že ak by sa „outsiderom“ vyhovelo tentokrát, tímy by o výnimky následne žadonili neustále.

„Pokiaľ ide o CapEX [výnimky spod rozpočtového stropu, pozn. red.], som zástancom názoru, že máme zavedené určité predpisy, ktoré sa menili už mnohokrát. Formula 1 je dnes v dobrej forme, a to vďaka jej stabilite,“ uviedol Vasseur pre Motorsport.com.

„Ak začneme meniť pravidlá týždeň čo týždeň, pretože niekto zaostáva alebo chce investovať, táto stabilita sa naruší,“ poznamenal. „Taktiež stojí za zmienku, že by to nezostalo len pri tomto. Dnes je to Williams, ktorý chce mať nový systém ERP [plánovanie podnikových zdrojov, pozn. red.], zajtra príde niekto s tým, že si chce kúpiť nové kamióny alebo vynoviť simulátor.“

„Je to zdĺhavá diskusia, no musíme si uvedomiť, že rozpočtový strop bol pre F1 najväčším krokom vpred – pokiaľ ide o stabilitu, konvergenciu výkonu, ziskovosť tímov a tak ďalej. Buď pôjdeme aj naďalej smerom, ktorým práve ideme a ktorý podporujem, alebo sa rozpočtový strop zruší.“

Okrem Williamsu sa o získanie výnimky usiluje aj Alpine. V prípade francúzskeho celku sa však nejedná o záležitosť spätú s infraštruktúrou, ale o snahu výkonnostne sa motoricky vyrovnať ostatným dodávateľom pohonných agregátov, na ktorých vraj jednotky francúzskeho výrobcu čo to strácajú.

Obdobne ako v prípade Williamsu zachoval Vasseur nesúhlasné stanovisko aj tentokrát. „Je pravdou, že keď sme sa rozhodli zmraziť motory, zvažovali sme, že za výnimočných okolností by sme sa mohli pokúsiť nájsť spôsob, akým podporiť tímy, ktoré by boli úplne mimo dosahu. Nie som si však istý, že by bol Renault [Alpine]  nejako zvlášť vzadu, nemyslím si, že máme výrazne iné čísla ako Renault,“ doplnil 55-ročný Francúz.

Súvisiace články

Diskusia