Norrisa ľutovali aj súperi, jeho monopost to ledva vytiahol na ôsmy stupeň
Lando Norris v nedeľu pocítil, čo to znamená absolútna bezmocnosť. I napriek extrémne pomalému monopostu na rovinkách však získal siedme miesto, čo je vzhľadom na belgické problémy papájových požehnaním.
Norrisov McLaren bol na rovinkách taký pomalý, že azda aj monoposty F2 by ho na nej dokázali predbehnúť. Keby v aute sedel Fernando Alonso, pravdepodobne by vyhlásil: GP2 aero! Inžinieri sa totiž prerátali pri nastavovaní monopostu a zvolili konfiguráciu na veľké množstvo prítlaku. Podotýkame, že naozaj veľké.
McLaren sa prakticky okamžite začal prepadávať. V priamom prenose sme mohli vidieť bezmocného Norrisa, ktorého na rovinke Kemmel predbehli aj dva monoposty naraz. Skutočne to bolo len aerodynamikou? Nebol monopost poškodený? Nemal nejaký problém?
“Nemal. Na rovinkách som bol skrátka taký pomalý, že som sa ledva vyštveral na ôsmy prevodový stupeň,” uviedol pre Sky Sports Lando Norris. “Nevedel som sa brániť, nemohol som útočiť. Predbiehanie bolo nemožné. Na rovinke som dnes neobehol jedného jediného jazdca. Boli sme príliš pomalí.”
Po pár kolách sa zdalo, že McLaren je odpísaný. Norris uvažoval, že možno by ho mohla zachrániť jazda na čistom vzduchu, a tak ho boxový múrik pomerne rýchlo povolal k mechanikom. Prakticky hneď sa však opäť ocitol na lopate súperov.
“Dnes som predbehol asi dvoch-troch ľudí, vždy v zákrutách. Bolo to bolestivé, hlavne ten začiatok. Skúšali sme to a obuli sme tvrdú zmes, ktorá nebola dostatočne dobrá. Zostávalo nám skúsiť poslednú vec, a síce mäkké pneumatiky,” rekapituluje siedmy muž nedele v Spa-Francorchamps.
Norrisovi pomohla prehánka uprostred pretekov. Vďaka extra prítlaku a čerstvým softom bol na pár kôl suverénne najrýchlejším jazdcom v poli s viac ako dvojsekundovou výhodou. S niekoľkými si poradil v technickom druhom sektore, ktorému kraľoval.
Norris pokračoval: “To bolo okolo 25. kola, takže som čakal, že zastavím ešte raz po novú mäkkú zmes. My sme sa však nejakým spôsobom dostali na siedme miesto. Vyšiel nám undercut azda na desať áut. Prekvapilo ma to, samozrejme príjemne.”
“Na začiatku som na pneumatiky veľmi tlačil. Myslel som si, že opäť budem mať po pretekoch a budem mať priveľké problémy, ale udržali sme ich pri živote a obsadili sme siedme miesto pred Estebanom, ktorý sa v posledných kolách dosť rýchlo približoval. Som rád,” vydýchol si.
O Norrisových problémoch vedel takmer celý padok. Pristavili sa pri ňom Lewis Hamilton aj George Russell, ktorým odpovedal slovíčkom “strašné” na otázku, aké mal počas pretekov pocity. Súcitne ho potľapkal aj Daniel Ricciardo.
“Áno, potľapkávajú ma. Všetci ma predbiehali dokonca pred začiatkom DRS zóny,” priblížil vážnosť svojich problémov s maximálkou Norris. Na mieste merania bol najpomalší zo všetkých jazdcov s otvoreným DRS. Jeho maximálka na úrovni 330,8 km/h nebola ničím v porovnaní s Gaslym, ktorý sa na rovinke Kemmel rútil rýchlosťou 355,1 km/h.
Najlepšie to ilustruje súboj s Williamsom. “Na výjazde z prvej zákruty som si vyšliapol na Alexa. Približoval som sa k nemu, mal som nové pneumatiky a on staré, ale do konca rovinky sa mi vzdialil o dve alebo tri dĺžky auta. Ja som mal pritom DRS a míňal som si batériu. Bolo to bolestivé.”
“Na rovinke som skutočne nevedel predbehnúť jediné auto bez ohľadu na to, aký som mal dobrý výjazd. Pomýlili sme sa a už sme si to aj priznali. Mali sme priveľa prítlaku a v podstate nijak nám to nepomohlo. Preskúmame to, aby sme to nabudúce spravili lepšie,” doplnil.