O rozpočtoch sa živo diskutuje. Tímy riešia aj odmeňovanie Helmuta Marka
Skúmanie minuloročných rozpočtov sa blíži ku koncu. Čím sme však bližšie k cieľovej čiare, tým viac špekulácií a zákulisných informácií sa objavuje. Okrem mediálnych ťahaníc o tom, ktoré tímy má FIA “v merku”, sa na pretras dostalo aj zaujímavé meno. Tímy žiadajú FIA o objasnenie toho, ako je vlastne odmeňovaný Helmut Marko.
Rozpočtový strop mal zabezpečiť rovnosť šancí všetkých tímov, no ako sa ukazuje na príklade Red Bullu, možno to bol len strašiak do maku. Niektoré osobnosti z padoku považujú trest pre Red Bull za neadekvátny a FIA žiadajú, aby bola v novej sezóne prísnejšia.
Ak ju presvedčia, niekoľko tímov sa môže ocitnúť v problémoch. Zatiaľ nie je známy ani ich presný počet, no keďže podľa francúzskych médií už niektoré celky dostali neformálne “OK”, začína sa okruh podozrivých zmenšovať.
Podľa talianskych médií visí otáznik nad tromi tímami, nemecká tlač zas hovorí o dvoch stajniach. V Anglicku dokonca konkrétne menujú Aston Martin, Alpine a Mercedes ako potenciálnych previnilcov.
Problémový Dr. Marko?
Informácie francúzskych novín L’Equipe však hovoria o tom, že Alpine bol do “čiernej trojky” zaradený neprávom a v skutočnosti sa v nej mal ocitnúť Red Bull. V súvislosti s rakúskou stajňou, ktorá v minulosti optimalizovala svoje náklady napríklad “odložením” Adriana Neweyho v jachtárskom Pohári Ameriky, francúzsky zdroj prišiel so zaujímavou informáciou.
Konkurenčné tímy vraj požiadali FIA o objasnenie postavenia Helmuta Marka v Red Bulle Racing. “Marko je na všetkých pretekoch v garáži Red Bullu, no jeho meno sa nenachádza medzi trojicou najlepšie platených zamestnancov, ktorých príjmy sú vyňaté z rozpočtového stropu,” píše L’Equipe.
Každý tím má pri troch najdrahších zamestnancoch “voľnú ruku” a môže im vyplatiť toľko, koľko im hrdlo ráči. Avšak, ak Helmut Marko v tejto trojke chýba, jeho odmena by mala spadať do rozpočtového stropu. Tímy bude zaujímať, či je to skutočne tak. Je však možné, že narážame na akúsi šedú zónu.
Helmuta Marka všetci vnímame ako športového poradcu a šéfa akadémie Red Bullu, hoci ním už oficiálne nie je. Do tejto pozície bol ešte vlani menovaný Guillaume Rocquelin. Ako sme však videli pri angažovaní Nycka de Vriesa, najväčšie slovo, dokonca väčšie ako Christian Horner, má stále Dr. Marko. Predstava, že chodí na preteky ako “dobrovoľník”, ktorý robí u červených býkov “zadarmo” a všetci ho len tak počúvajú, je prinajmenšom úsmevná.
Keď sa novinári v Maďarsku Helmuta Marka spýtali na špekulácie o tom, že mieri do dôchodku, rakúsky biznismen niečo predsa len prezradil. Vyhlásil, že jeho kontrakt s Red Bullom vyprší až v roku 2024 a plánuje ho dodržať. Ak je teda jeho zmluva na papieri, v rozpočtovom strope by mala byť aj jeho mzda. Tímy sa však pýtajú: Je tam?
Red Bull neprekročil strop, ubezpečuje Horner
Špekulácie nijako neznepokojujú šéfa tímu Christiana Hornera. Keď sa ho reportéri Sky Sports pýtali, či si je istý tým, že Red Bull tentoraz splní rozpočtový strop, Brit siahal po niekoľkých argumentoch, prečo by to mala byť hračka a prečo býci sú “niekoľko miliónov” pod stropom.
“Vlani Max zničil jedno predné krídlo a Checo mal nehodu v Monaku. Vyvíjali sme v obmedzenom režime, takže vlani sme skončili niekoľko miliónov pod rozpočtovým stropom, keďže náklady na nehody a vývoj sú enormné,” podotkol Christian Horner, ktorého tímu mala vzniknúť značná rezerva. “Tento rok je naším najväčším hendikepom čas vo veternom tuneli, ktorý bol značne zredukovaný. Preto musíme byť disciplinovaní. Každý jeden deň v týždni sa bavíme o rozpočtovom strope.”
Na rade je teraz FIA. Generálny riaditeľ F1 Stefano Domenicali ju už požiadal o čo najrýchlejšie uzavretie vyšetrovania, keďže mu ide o to, aby “sme neposkytovali živnú pôdu pre špekulácie, ktoré nikomu nepomáhajú”.
FIA chce však uprednostniť dôslednosť pred rýchlosťou. “Audítorské práce stále prebiehajú a ich ukončenie je naplánované na najbližšie týždne, po čom bude potrebný istý čas na dokončenie správy. Na udelenie certifikátov nie je a nikdy nebol stanovený konkrétny termín. Akékoľvek domnienky o oneskorení tohto procesu alebo potenciálnych porušeniach sú absolútne ničím nepodložené.”
“Výbor pre rozpočtový strop formálne odprezentuje svoje zistenia podľa procedúry v súlade s Finančnými pravidlami F1. Lehota zámerne nie je pevná, aby nedošlo k ujme na robustnosti a efektivite posudzovania,” ozrejmilo tlačové oddelenie Medzinárodnej automobilovej federácie.
Wolff: U nás je všetko OK
Na správy zahraničných médií o tom, že tímy pozerajú jeden druhému na prsty, nadväzuje portál motorsport.com. Stajne podľa neho dostali počas uplynulého týždňa ďalšie doplňujúce otázky ohľadom ich rozpočtov. Znamená to, že v účtovníctvach sú stále nejasné položky.
Šéf Mercedesu Toto Wolff takéto dodatočné skúmanie víta. FIA tým dokazuje, že rozpočtový strop berie smrteľne vážne. “Myslím, že k mnohým tímom sa vrátili s tonou otázok, čo len ukazuje, aký je celý proces robustný. Je to dobré. Pre Formulu 1 je prospešné mať prísnych audítorov, pretože musíme zastaviť tieto úmyselné či neúmyselné porušenia rozpočtového stropu. Sú to pravidlá ako tie technické či športové.”
Podľa vyjadrení zástupcov Mercedesu, či už Tota Wolffa, Lewisa Hamiltona alebo Georgea Russella, by sme mohli predpokladať, že FIA udelí Mercedesu certifikát za splnenie finančných pravidiel bez výhrad. V opačnom prípade by slová všetkých troch vyzneli prinajmenšom farizejsky.
Podľa Wolffa by malo byť všetko v poriadku. “Náš audit sa skončil pred pár mesiacmi. Pokiaľ viem, odvtedy sme nedostali žiadnu indíciu, že by sme niečo nemali splniť.”