logo F1online.sk

Len jeden pokus? Niektorí pretekári volajú po zavedení niekdajšieho kvalifikačného formátu

Valtteri Bottas
© Martin Trenkler
Tomáš Masár
Tomáš Masár4. 7. 2023

V závere jednotlivých kvalifikačných sekcií býva na trati obvykle veľmi husto, na čo v určitom momente doplatil azda každý jeden z pretekárov štartového poľa. Fernando Alonso volá po ukončení tohto zmätku a chaosu, pričom sa navrhuje inšpirovať formátom spred dvadsiatich rokov, kedy mal v „kvalde“ každý z pilotov k dispozícii len jeden jediný pokus, počas ktorého bol nikým a ničím nerušený.

V rokoch 2003 až 2005 prebiehala kvalifikácia úplne inak ako dnes. Každý z pretekárov absolvoval v tom čase len jedno rýchle merané kolo, počas ktorého bol na trati sám. Systém „hop alebo trop“ sa u niekoho tešil veľkej obľube, no rovnako tak bol aj terčom častej kritiky. Pretekári však mali v každom prípade rovnaké podmienky a nedochádzalo k početným nedorozumeniam, ako je tomu v súčasnosti.

Fernando Alonso by návrat starého formátu privítal a vonkoncom by nebol jediný. „Kvalifikačný formát sa rozoberá počas každého víkendu, najmä, keď dôjde k nejakému nedorozumeniu,“ vyslovil sa Alonso. „Existuje niekoľko možností, ako ho zlepšiť. Jednou je kvalifikácia na jedno kolo, ako tomu bolo v minulosti. To by bolo podľa mňa ideálne, pretože by bolo na trati len jedno auto.“

Podľa Alonsa má jednokolová kvalifikácia aj ďalšie výhody. „Vďaka kompletnému televíznemu pokrytiu by si počas tohto kola prišli na chuť všetci sponzori a podobne,“ povedal.

Obdobný pohľad na vec ako Alonso má aj jeho krajan Carlos Sainz. „Ako povedal Fernando, kvalifikácia na jedno kolo je niečo, s čím sa dá experimentovať – a to možno aj počas šprintérskych víkendov. Musíme vyskúšať, či by to fungovalo,“ poznamenal jazdec Ferrari.

„Osobne som veľkým fanúšikom tejto myšlienky, pretože mám rád ten pocit, keď máte celú trať pre seba a je na vás vyvíjaný tlak, pretože máte len jeden pokus. Myslím si, že by to bola naozaj dobrá zábava – a hovorím to aj za našich sponzorov a za nás všetkých,“ hovorí.

Hoci sa Sainzovi Alonsov nápad pozdáva, má ešte jedno riešenie. „Myslím si, že krátkodobejším riešením by bolo rozdeliť Q1 na viacero kvalifikačných skupín,“ uviedol. „V oboch by bolo desať áut, jedno z každého tímu. Domnievam sa, že Q2 je už o poznanie lepšia. V Q3 už nejestvuje žiaden problém, takže k rozdeleniu Q1 by mohlo dôjsť len na krátkych tratiach, pričom by každá zo skupín mala k dispozícii povedzme osem minút.“

Jednokolová kvalifikácia sa pozdáva aj Valtterimu Bottasovi. „Osobne som veľkým fanúšikom kvalifikácie na jedno kolo, v ktorej by každý odjazdil jedno kolo v náhodnom poradí alebo niečo na ten štýl,“ vyjadril sa víťaz desiatich veľkých cien.

Nie každému je však jednokolový kvalifikačný formát po vôli. Takému Maxovi Verstappenovi sa väčšmi páči ten súčasný. „Vždy je tu premávka, ale aj o tom je Formula 1, musíte sa s tým vysporiadať,“ utrúsil Holanďan. „Samozrejme, som si vedomý toho, že niektoré trate sú o niečo lepšie ako iné. Je to zložité,“ zakončil aktuálny líder šampionátu.