logo F1online.sk

Norris sa bál zbytočne. Podľa Szafnauera bolo Oconovo zadné krídlo v poriadku

Esteban Ocon
© Twitter/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala19. 6. 2023

Esteban Ocon mal v Kanade aj kus šťastia. V prvom rade pre to, že ho komisári za rozhegané zadné krídlo neposlali do boxov, a v druhom rade preto, že zvládlo posledné kolá veľkej ceny bez toho, aby sa odtrhlo. A hoci ani zďaleka nevyzeralo stabilne, v Alpine vraj boli presvedčení o jeho bezpečnosti.

Estebanovi Oconovi to vlani v Kanade vyšlo. Vo vysielačke vyhlásil, že nalomená koncová lišta predného krídla na aute Kevina Magnussena predstavuje veľkú hrozbu. Aj keď Francúz neskôr priznal, že vo vysielačke zveličoval, FIA Magnussenovi prikázala zamieriť do boxov a predné krídlo vymeniť. Pred koncom sezóny sa Haasu stalo presne to isté ešte dvakrát.

FIA nakoniec uznala, že to s čierno-oranžovými vlajkami trochu prehnala, a tak podobná sťažnosť Landa Norrisa v Kanade zostala nevypočutá. Komisári síce informovali, že o kývajúcom sa zadnom krídle Estebana Ocona vedia, ale to bolo všetko. Dnes je totiž zodpovednosťou tímu zabezpečiť, aby bol jeho monopost v stave, ktorý nepredstavuje riziko pre ostatných jazdcov či divákov.

Alpine usúdil, že všetko je v poriadku a Ocona nechal dojazdiť na ôsmej priečke. “Po vojne je každý generál, ale krídlo nezlyhalo. Zostalo na aute,” hovorí šéf tímu Otmar Szafnauer pre motorsport.com. “My sme to krídlo navrhli a vyrobili, takže máme aj najlepšie informácie o tom, kedy by malo zlyhať. Mali sme zato, že krídlo neodletí.”

Lando Norris vo vysielačke konštatoval, že má obavy o bezpečnosť. Ak by sa krídlo odtrhlo, zrejme by sa tak stalo na konci najdlhšej rovinky, kde naň pôsobia aj najväčšie sily.

“Počas vývoja sme krídlo testovali. Prešli sme si tie testy už len z toho dôvodu, ako je krídlo pripevnené. Preto poznáme tieto situácie a vieme, či odpadne alebo nie. Po všetkých tých testoch sme teda radi, že neodletelo,” pokračoval rodák z rumunského Semlacu.

FIA v správe z preverovania technickej spôsobilosti monopostov neuvádza, že by skontrolovala aj zadné krídlo Estebana Ocona. Na aute s číslom 31 bola v nedeľu len odobraná vzorka paliva a oleja, monopost bol odvážený a technici ešte skontrolovali jeho volant, spotrebu oleja a niekoľko parametrov pohonnej jednotky, bŕzd a spojky, taktiež si posvietili na tlak a teplotu paliva a pneumatík, no nič v súvislosti so zadným krídlom.

Do garáže Alpinu vraj prišli zástupcovia FIA počas pretekov. “Rozprávali sme sa o tom. FIA prišla za nami a povedala, že to vyzerá tak, akoby sa naše zadné krídlo hýbalo. Pozreli sme sa na to a prebrali sme to. Boli sme však presvedčení, že na tých posledných pár kôl, ktoré nám zostávali, to už bude v poriadku.”