logo F1online.sk

Nahradí Formula HE Formulu E? Séria uvažuje o prechode na vodík

Pascal Wehrlein, Mahindra racing, Formula E
© Twitter/Mahindra Racing
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 1. 2022

Formula E sa ešte pred pár rokmi pasovala do roly vyzývateľa Formuly 1. Tento sen je však na počiatku roka 2022 už len úsmevnou spomienkou z minulosti. Čisto elektrický šampionát sa ocitol na rázcestí a musí sa vysporiadať so skutočnosťou, že v súčasnosti neláka ani automobilky, ani davy fanúšikov. Zástupcovia športu preto dumajú ako ďalej.

Sezóna 2022 bude pre FE skôr tranzitnou. Jedná sa o posledný ročník s monopostami druhej generácie (Gen2). Od budúcej sezóny konečne nasadia monoposty tretej generácie (Gen3), ktoré budú po viacerých problémoch zavedené. Avšak tie si už nevyskúšajú Audi, BMW ani Mercedes. Prvé dve menované automobilky už šampionát opustili, tretiu čaká derniéra v tejto sezóne.

Od Gen3 si séria veľa sľubuje, keďže ponúka vyšší výkon (470 koní) i výkonnejšiu rekuperáciu energie. Tento cyklus technických pravidiel je naplánovaný na päť rokov. Ako vieme, Gen3 ešte ani len neprišla na scénu a napriek očakávaniam neudržala veľké automobilky v hre, aj keď to nie je ani tak vina monopostov samotných, ale skôr celkového smerovania šampionátu.

To by sa však mohlo zmeniť s príchodom štvrtej generácie, zrejme niekedy okolo roku 2028, od ktorej možno bude závisieť ďalší osud šampionátu samotného. Jeden zo spoluzakladateľov Formuly E, Alejandro Agag, sa už pre Motorsport TV rozpovedal aj o vodíku ako možnej alternatíve.

„Práve začíname uvažovať o tom, ako budú vyzerať monoposty štvrtej generácie, ktoré prídu o päť rokov. Musíme o tom začať diskutovať teraz,“ povedal Agag. „Určite k tomu prizveme aj veľké automobilky na spoločný brainstorming a s otvorenou mysľou sa porozprávame o tom, ako by Gen4 mohla vyzerať. Všetko je otvorené a môže sa stať čokoľvek.“

„Vodík je takisto súčasťou našej licencie s FIA. Existujú dva spôsoby, ako ho použiť. Prvým je priame spaľovanie vodíka, čo je veľmi neefektívne, ale niektorí ľudia už pracujú na tom, aby tento spôsob zefektívnili. Druhý spôsob, ktorý by sme využili v našom prípade, ak by sme sa rozhodli prejsť na vodík, sú vodíkové články, ktoré v podstate produkujú elektrinu a tá následne poháňa elektrický motor,“ vysvetlil Agag.

„Akonáhle teda budú tieto technológie široko dostupné a využívané na pretekárskej úrovni, rozhodne sa na to pozrieme,“ dodal.

Vodíkové články sa už vo svete motoršportu využívajú. Extreme E – sesterský šampionát Formuly E – ich využíva vo svojich Odyssey 21 E-SUV. Takisto v roku 2020 predstavil partner Mercedesu, tím HWA RACELAB, koncept HYRAZE League – šampionát športiakov s vodíkovým pohonom a výkonom 800 koní, ktorý by mal štartovať v roku 2023.